Zoeken in deze blog

maandag 18 januari 2016

Meet my Meat Loaf

Ik zat nog op de basisschool toen hij diverse hits scoorde; een pokdalige, gezette, zwetende Amerikaan met vrij weinig haar en een soort onduidelijk schildknaap-tenue aan. Ik vond er niks aan, nog steeds niet. Een of ander hijgerig nummer over Paradise by the Dashboard Light.. en hij heette Meat Loaf (volgens velen spreek je het uit als Miet Lâf). Je begrijpt: echnie dat ik me waag aan het maken van gehaktbrood! Dat kan nooit goed aflopen!

Nou, het heeft 36 jaar geduurd, maar dan heb je ook wat: ik heb dus net het gehaktbrood opnieuw uitgevonden. Winters, vullend, niezoduur en ideaal voor onverwachte eters! Let op: de hoeveelheden zijn naar smaak!

Wat heb je nodig? Verwarm lig de over voor op 170 graden.

* pondje gehakt
* twee saucijsjes
* gegrilde paprika
* ui
* knoflook
* halve tl  (gerookte!) paprikapoeder
* halve tl kaneel
* el bruine suiker
* veel zwarte peper
* zout
* el mosterd
* halve el granaatappelmelasse (of balsaminostroop)
* 2 el ketchup
* 2 eieren
* twee handjes geraspte kaas (ik spaar alle kontjes kaas op, die rasp ik dan en bewaar ik in de diepvries, ideaal!)
* handvol paneermeel
* Ketchup & bbq-saus

in de staafmixer, pureer de ui, knof en de paprika. Meng dan met de hand in een grote kom het gehakt en het saucijzenvlees met de overige ingrediënten en vul er een licht ingevette cakevorm mee. Druk de boel NIET teveel aan, mag best een beetje los hoor. Versier met bbq-saus en ketchup. Echt, is het zo plat? Ja, echt, zo is het. Bak tot een kerntemperatuur van 75 graden. Eet als een Oud-Hollandsch AGV'tje of op een broodje met een plak gebakken bacon maar ook prima met witte bonen in tomatensaus! En er kan natuurlijk nog veel meer mee; venkelzaadjes, tijm, peterselie, spekjes of chorizo, laat je fantasie de vrije loop. Paradise by the Table Light :))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten