Zoeken in deze blog

donderdag 19 mei 2011

Recept voor geluk: Frambozen Frangipane Hemel


Soms sta ik voor de spiegel en dan denk ik: "Ik word ook al een dagje ouder". De eerste kraaienpoten hebben zich aangeziend en de kilo's blijven steeds beter plakken. Maar, ik laat me niet kisten! Nee hoor: ik drink liters water op een dag (ik kan mijn kantoor inmiddels beter gaan inrichten in het kleinste kamertje), grijp naarstig naar de Oil of Olaz, ik eet 2x per week vis, ik ga naar de sportschool (...). Toch kan ik de wijzers van de klok niet tegenhouden maar het is okee. Ik ben wel heel erg gelukkig!

Vorig jaar om deze tijd merkte ik dat wanneer je ongelukkig bent, je jezelf helemaal dicht kan kitten met Oil of Olaz of kunt sporten tot je een ons weegt maar dat het je niet zal helpen om er stralend uit te zien. Al shoppend bij de besnorde groentenman, vond ik een wondermiddel dat je hier wél bij kan helpen: Frambozen! Die kleine, roze-rode vriendjes zitten boordevol antioxidanten en smaken als een zonnige namiddag, picknickend met je geliefde, op een rood-witgeblokt kleedje onder een boom.

Koop twee bakjes met leden van dit blozende army of lovers, want ik heb een recept voor geluk, met frambozen, amandelen en eieren... Come on, get happy!

Voor de bodem:
250 gram bloem
150 gram koude roomboter, in blokjes
70 gram basterdsuiker
Snufje zout
1 geklopt ei
1 theelepel citroenzest
Voor de Frangipane-vulling:
2 doosjes frambozen
2 eetlepels frambozenjam
175 gram zachtgeroerde roomboter
100 gram basterd suiker
50 gram amandelspijs
50 gram amandelen, in de keukenmachine tot 'zand' gemalen
75 gram bloem
Snuf zout
Zakje bakpoeder
2 eieren
1 vanillestokje
Geschaafde amandelen ter garnering

Verwarm je oven voor op 200 graden.

Meng in een keukenmachine de boter, suiker, zout en bloem tot kruimelig. Voeg hierbij een theelepeltje citroenrasp en het geklutste ei. Het wordt nu een bal, haal uit de machine en kneed nog even met koele hand vlot door op een met bloem bestoven aanrecht. Slinger er wat huishoudfolie omheen en leg een half uurtje te rusten in de koelkast. Ik kan het nooit laten even een hapje te nemen :).

Beboter een mooie taartvorm (met zo'n ribbelrandje, 28 cm) en bestuif met bloem. Dat hele 'bestuiven', neem dat overigens niet te letterlijk want dat is een ramp om op te ruimen. Ik doe altijd een eetlepel bloem in een vorm en laat dit dan een beetje 'rondlopen'. Wat niet blijft plakken aan de boter is overtollig en kan weg. Bekleed de vorm met het deeg.
Prik wat gaatjes in de bodem en bak blind met wat gedroogde bonen op een stukje bakpapier, ongeveer 20 minuten en haal dan het papier met de blinde vulling eruit. Bak nog even af, een minuut of drie en haal daarna de bodem uit de oven om te vullen.
Draai de oven nu naar 170 graden. 

Zet een grote kom klaar en pak je handmixer of de keukenmachine. Roer de boter romig met de suiker en een beetje zout. Mix de eieren, het bakpoeder, het amandelmeel en de spijs in brokjes door het botermengsel tot egaal. Schraap het vanillestokje leeg en voeg toe; ik vind die zwarte puntjes altijd zo leuk staan!
Indien je het jammer vindt om het lege stokje weg te gooien; bewaar het in een pot basterdsuiker en na een week heb je vanillesuiker, home-made.

De bodem besmeer je met de jam en dan stort je de vulling erin. Nu komt het leuke deel: zoek voor alle framboosjes een lekker plekje in de donzige amandeldeken. Het wordt er best druk op den duur maar dat is niet erg. Zet het nu in de oven en bak af: na dertig minuten kan het amandelschaafsel erover en laat het verder afbakken voor 35 à 40 minuten.

Geluk smaakt het beste als het wordt gedeeld. Met een kopje thee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten