Zoeken in deze blog

dinsdag 10 mei 2011

Een affaire met citroenen


Na weer een overvolle tas groente, vruchten en kruiden bij de groentenman te hebben weggesleept, vroeg ik me thuisgekomen toch af: wat doet een mens met 12 citroenen? Kijk, het waren er dus 4 voor een euro, dus was ik een dief van mijn eigen portemonnee als ik er maar drie nam. Hoe ik dan met 12 stuks eindig..
De dag ervoor had ik ook een ogenschijnlijk nutteloze aankoop gedaan, namelijk een rol Beurre d'Isigny: de heerlijkste boter die ik ooit heb geproefd en sindsdien moet ik  -wanneer ik in de gelegenheid ben- een rol kopen. De boter zelf is niet nutteloos maar omdat het de hinderlijke neiging heeft zich op te stapelen op mijn dijen, onderzijde bovenarmen en buik, kan ik maar beter een ander gangpad kiezen in de supermarkt...

Allez, hier de uitgelezen kans om er iets heerlijks van te maken: Lemon Curd.
Men neme:
- 3 citroenen, goed geboend onder de kraan
- 100 gram roomboter
- 125 gram basterdsuiker
- 5 eidooiers

Prep: Zet een pannetje water op het vuur: we gaan de lemon curd au bain marie garen, dus zet ook alvast een passend schaaltje/ kommetje klaar. Het water kan toe met een hele mellow bubbel, dus als het kookt mag het vuur zacht gezet. Daarnaast hebben we nodig: twee kleine, gesteriliseerde jampotjes die ready to rumble zijn.

Met je ballongarde in de aanslag.. daar gaan we!

Scheid de eidooiers van de witten (één op de drie hè, tis toch veel :)) en doe de dooiers apart in een kommetje. De witten kun je bewaren om schuimpjes van te maken, maar ik stuurde ze naar zee.

Rasp de schil van de citroenen maar wees voorzichtig: lemon curd met stukjes vingerkootje is niet waar we op uit zijn. Pers vervolgens de citroenen uit. Snijdt de boter in stukjes en doe dit in de schaal of kom. Voeg de rasp, de suiker en het sape toe en verwarm dit mengsel al klutsend totdat alle boter gesmolten is.

Haal de kom even van het hete water af en voeg de dooiers toe en kluts lekker door elkaar allemaal. Zet het geheel al roerende op de pan met zacht borrelend water en roer nog ongeveer een minuut of 4. In ieder geval totdat de gele massa blijft kleven aan de randen van de kom. Als dat stadium bereikt is kan de curd in de potjes worden geschonken. Zet ze koud en wacht totdat de massa afgekoeld is en lekker lobbig...

Je gebruikt het om op warme toast met roomboter te smeren, op geroosterd krentenbrood, cupcakes mee te versieren, op scones met clotted cream maar echt, je vingers smaken ook heel goed met de Lemon Curd.
Wat boter, citroen en suiker al niet kunnen worden!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten