Zoeken in deze blog

maandag 12 mei 2014

Spotted Borat



Spotted Borat

Ik ben dol op kookboeken. Er ligt altijd een stapel van naast mijn bed en ik akker ze in willekeurige volgorde door. Sommige mensen lezen een goed verhaal, ik kan mijn hart ophalen met een goed recept. Zo is er het bakboek van Leon, een restaurant-keten in London. Nog nooit geweest maar hun kookboeken zijn prachtig! Zo las ik daar een recept van Spotted Dick. Het zal u niet verbazen, maar een gerecht met die naam, dat blijft toch hangen om de één of andere reden. Spotted Dick is in deze niet de plaatstelijke dorpsgek, noch is het een gênante aandoening (Goodmorning doctor..), neen, Spotted Dick is een gestoomde cake met rozijntjes en andere gedroogde (zuid)vruchten erin. En Dick zou dan weer een verbastering zijn van het woord 'pudding', wat in het Brits Engels een aanduiding is voor een baksel en geenszins refereert aan de lillende puddingen die wij ermee bedoelen. Ja ja.. Malle Britten! Nou, in ieder geval, ik stond op het punt me aan het gevlekte gevaar te wagen en trok de koelkast open. Daar stond een doosje dadels mij aan te kijken. Dit doosje had ik op de markt gekocht omdat ik de tekst erg aansprekend vond: "Dates. Very good for sportsmen during sports". Ik ben in de verste verte niet de doelgroep, maar toch, ik vond het zo'n prikkelende tekst! Ik zag het marketing-proces al voor me: een Borat-achtig figuur in een tent vol dadel-hotshots die trots een doek van een flipchart aftrekt en dat deze leus dan tevoorschijn komt - tadáááá!!!!!!

Maar, ik dwaalde af van het initiële plan, namelijk een dessert maken. Ik dacht: met dadels kan dit natuurlijk ook!

Ik nam:
- 200g dadels, verse, ontpitte dadels (voor de superfood-lovers onder ons: die glanzende dadels zijn ingelegd in glucosestroop en dus ongeveer even healthy als een eetlepel bruine suiker)
- 150g bloem
- 1 volle tl bakpoeder
- 30g amandelmeel
- 100g (gezouten) boter
- 50g yoghurt
- 1 ei
- 60g suiker
- Snuf zout (als je geen gezouten boter gebruikt)
- Snuf kaneel
- Snuf piment
- 1 tl vanille-extract
- Keukenstroop of Golden Syrup

Laat de dadels weken in warm water. Klop de boter met de suiker, zout en het ei romig. Giet de dadels af  en pureer ze of laat ze meedraaien in de keukenmachine. Voeg de yoghurt, kaneel, piment en vanille toe. Zeef de bloem, amandelmeel en het bakpoeder erboven en klopt het erdoor; dit moet snel gebeuren want anders ontwikkelen de gluten zich teveel.

In een beboterde puddingvorm lepel je wat stroop of Golden Syrup (is geen wet van Meden en Perzen, een lepel marmelade of honing kan natuurlijk ook!), gewoon op de bodem. Stort dan je beslag erop en dek af met de puddingdeksel of -in mijn geval- een dubbelgevouwen stuk aluminiumfolie met een touwtje erom. Zet dit in een pan die je tot halverwege de puddingvorm vult met water. Ik had deze met een pannendeksel en een bakring min of meer vastgezet tegen het deksel van de pan (snapt u hem nog?). Laat dit twee uur zachtjes koken, stort de boel op een bord en serveer met vanille-ijs of slagroom.
Very good for after the dinner yes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten